In overleg met de Koninklijke Luchtmacht is op 20 september 1995 de Stichting PHantasy in Blue opgericht om de ontwikkeling en bouw van een eerste vijftien door de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten geselecteerde, voor de KLu-historie belangrijke, modellen te realiseren. Het contract hiervoor is op 20 december 1995 tot stand gekomen. De stichting is sinds september 1995 ook buitengewoon lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Ook de KLM heeft haar vloot van in een eerder stadium gebouwde modellen aan de Stichting PHantasy in Blue toevertrouwd.

home | sitemap | contact

Fokker C-IX

De Fokker C-IX is een verkenner/dagbommenwerper.
Na het mislukken van de C-VIII bleef de behoefte bestaan aan een nieuwe strategische verkenner/dagbommenwerper.
Deze zou moeten worden uitgerust zonder 2de waarnemer.
De C-IX werd ontwikkeld uit de C-V en leek daar dus erg op.
Het toestel was iets zwaarder en er waren verschillende veranderingen aangebracht.
Een benzinetank voor 390 liter bevond zich achter de motor, in de bovenvleugels zaten tanks voor 352 liter, dus 742 liter in totaal.
De C-IX was moeilijk te onderscheiden van de C-V.
Het vleugeloppervlak en de vleugelvorm was bijna gelijk..
De schokbrekers in het landingsgestel en het machinegeweer onder in de romp vormden op de grond een gemakkelijk herkenningspunt.

De L.V.A. nam in 1931 slechts 5 C-IX's in dienst met de registratienummers 661 t/m 665.
Deze bleven tot 10 mei 1940 zonder problemen in dienst, het laatste deel van hun operationele bestaan als doelsleper voor jachtvliegers, luchtschutters en luchtdoelartillerie.
Er werden er 4 verdeeld over operationele bases en één ging er naar de voortgezette opleiding te Haamstede.
Ze hebben niet aan de gevechtsakties deelgenomen.
De 661 was bij Fokker in reparatie en viel in Duitse handen.
De andere gingen in de meidagen verloren.

Een werd aan Zwitserland verkocht met de registratie 301.
Het heeft ook een tijdje gevlogen met de civiele registratie CH-176.

Titel Fokker C-IX
Vloot KLu
Eigenaar Jan v Harn
Bouwer Jan v Harn
Vlieger Jan v Harn
 
Aandrijving Zenoah ZG 62 met vertraging Propellor 28x14
Lengte 199 cm.
Hoogte 72 cm.
Gewicht 17 kg.
Startgewicht 18 kg.
Spanwijdte 306 cm.
Vleugel oppervlakte 14367 cm².
Schaal 1 : 5
deze gegevens updaten | foto's toevoegen

Model uitgelicht

Fokker F-VIII

Titel

KLM

Afdeling

Giel Hanegraaf ..

Bouwer

Robin van Rossu..

Vlieger

168 cm.

Lengte

0 cm.

Hoogte

8 kg.

Gewicht

230 cm.

Spanwijdte

0 cm².

Vleugel opp.

1 : 10

Schaal

... bekijk meer informatie