In overleg met de Koninklijke Luchtmacht is op 20 september 1995 de Stichting PHantasy in Blue opgericht om de ontwikkeling en bouw van een eerste vijftien door de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten geselecteerde, voor de KLu-historie belangrijke, modellen te realiseren. Het contract hiervoor is op 20 december 1995 tot stand gekomen. De stichting is sinds september 1995 ook buitengewoon lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Ook de KLM heeft haar vloot van in een eerder stadium gebouwde modellen aan de Stichting PHantasy in Blue toevertrouwd.

home | sitemap | contact

Fokker F-VII B 3M

Er is geen enkele twijfel over het feit dat de Southern Cross het meest beroemde vliegtuig van Fokker was.
De beroemde Australische pionier Charles E. Kingsford Smith gebruikte deze machine om rond 1930 diverse historische vluchten te maken.
Deze vluchten met deze en andere F-VIIb 3m's maakte van Fokker het meest verkochte passagiersvliegtuig van voor de oorlog.

Er wordt vaak gezegd dat de F-VIIb-3m een vervolg op de F-VIIa-3m was, dat is niet zo.
De twee varianten zijn nagenoeg gelijktijdig ontworpen.
Maar in werkelijkheid is de F-VIIb/3m is gewoon op een later tijdstip gebouwd.
Het grootste verschil tussen de F-VIIa/3m en de F-VIIb/3m is dat de F-VIIb/3m een grotere vleugel had.

Titel Fokker F-VII B 3M
Vloot KLM
Eigenaar Jan v Harn
Bouwer Jan v Harn
Vlieger Jan v Harn
 
Aandrijving
Lengte 0 cm.
Hoogte 0 cm.
Gewicht 0 kg.
Startgewicht 0 kg.
Spanwijdte 0 cm.
Vleugel oppervlakte 0 cm².
Schaal 1 : 0
deze gegevens updaten | foto's toevoegen

Model uitgelicht

Douglas DC-2

Titel

aanbouw

Afdeling

Jan d Haas

Bouwer

Vlieger

0 cm.

Lengte

0 cm.

Hoogte

0 kg.

Gewicht

0 cm.

Spanwijdte

0 cm².

Vleugel opp.

1 : 0

Schaal

... bekijk meer informatie