In overleg met de Koninklijke Luchtmacht is op 20 september 1995 de Stichting PHantasy in Blue opgericht om de ontwikkeling en bouw van een eerste vijftien door de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten geselecteerde, voor de KLu-historie belangrijke, modellen te realiseren. Het contract hiervoor is op 20 december 1995 tot stand gekomen. De stichting is sinds september 1995 ook buitengewoon lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Ook de KLM heeft haar vloot van in een eerder stadium gebouwde modellen aan de Stichting PHantasy in Blue toevertrouwd.

home | sitemap | contact

Vickers Viscount

De Viscount, die de KLM in 1958 in gebruik nam, was het eerste verkeersvliegtuig, waarbij men met de nieuwe motortechniek kennismaakte.
De schroefturbines waarmee het is uitgerust, zijn in feite straalmotoren die een propeller aandrijven.
De KLM heeft 9 stuks gehad van het Britse type Vickers Viscount, die op de Europese Lijnen vlogen.

De KLM vond voor de korte Europese vluchten de straalvliegtuigen niet economisch.
Daarom heeft ze gekozen voor de Amerikaanse Lockheed Electra met 4 schroefturbines, waarbij de maatschappij er 12 in gebruik heeft genomen.

Titel Vickers Viscount
Vloot KLM
Eigenaar Egbert vd Laan
Bouwer Ludi v Oss †
Vlieger Egbert vd Laan
 
Aandrijving
Lengte 0 cm.
Hoogte 0 cm.
Gewicht 0 kg.
Startgewicht 0 kg.
Spanwijdte 0 cm.
Vleugel oppervlakte 0 cm².
Schaal 1 : 0
deze gegevens updaten | foto's toevoegen

Model uitgelicht

Beech Staggerwi..

Titel

KLu

Afdeling

Hans Waasdorp

Bouwer

Hans

Vlieger

158 cm.

Lengte

50 cm.

Hoogte

8 kg.

Gewicht

195 cm.

Spanwijdte

0 cm².

Vleugel opp.

1 : 5

Schaal

... bekijk meer informatie